Sunday, October 21, 2012

Soft Reset & Hard Reset Samsung Android Phone

Terdapat dua cara untuk reset Samsung yang menggunakan operasi Android sperti Galaxy Note, Galaxy S2, S3, S Advance, S Plus, Galaxy Y, Galaxy W dan lain2 lagi  iaitu soft reset dan hard reset. Namun sebeum pergi lebih lanjut tentang cara cara untuk buat reset anda perlu tahu apa implikasi kepada hp anda jika anda reset handphone samsung anda yang menggunakan OS android.

Pertama : Semua data anda didalam HP seperti contact, msj, email, nota akan hilang sepenuhnya.
Kedua : Semua Data dalam memory internal juga akan hilang sepenunya (Dinasihatkan jika anda menggunakan external memory kad keluarkan dahulu sebelum buat reset phone.

Ini kerana reset phone akan kembalikan hp anda seperti tetapan asal kilang (Factory Setting).

Kenapa perlu buat reset : 
  1. Anda ingin jual hp anda. Pastikan anda reset hp dan internal memory, jika tidak pasti pengguna baru akan dapat data anda. Ini amat berbahaya jika data anda jatuh ke tangan orang yang tidak bertanggung jawab.
  2. Hp anda hang di logo android/samsung semasa on.
  3. Salah masukk pattern/pin lock dan ianya mengakibatkan hp xboleh on.
So jom kita pelajari langkah mudah untuk buat SOFT RESET.

Soft Reset adalah satu tetapan yang disediakan oleh pengeluar dan ianya boleh digunakan oleh sesiapa sahaja dengan mudah. Biasanya kita akan buat soft reset apabila hp akan bertukar tuan.Ni langkah mudah :
  1. Buka menu Tetapan ( Setting)
  2. Buka Menu Keperibadian (Privacy)
  3. Klik di Menu Aturan Semula Data Kilang (Factory Setting Reset)
  4. Tick di Format Storan USB ( Format USB Storage), Ini akan format semua internal memory dan external memory(jika ada dalam hp).
  5. Klik di button Tetapkan Semula Telefon ( Reset Phone)
  6. Biarkan telefon anda di reset secara automatik dan akan hidup semula di tetapan asal phone.
  7. Selesai.
Soft reset hanya boleh dibuat jika hp anda boleh dihidupkan, namun apa yang perlu buat jika hp anda sangkut (hang) di paparan logo samsung atau android dan TIDAK BOLEH masuk kedalam sistem android ataupun anda tersilap masukkan pattern dan pin locked berulang kali sehingga hp tidak dapat onn. Jangan Bimbang kerana semua pengeluar ada menyediakan  satu lagi cara yang dipanggil hard reset. Hard reset ini sememangnya tidak didedahkan secara meluas kepada pengguna kerana agak rumit dan jika tersalah langkah akan mengakibatkan hp terus tidak dapat digunakan. Jom ikuti langkah mudah dibawah untuk pelajari HARD RESET:

  1. Matikan handphone  
  2. Tekan dan tahan kedua-dua Butang Laman Utama (Home Button) + Butang kuasa (Power On) + Butang Tinggi Suara ( Volume Up) pada masa yang sama untung 10 ke 15 saat.
  3. Lepaskan butang tersebut apabila logo samsung/android muncul. Hp akan masuk ke menu recovery
  4. Dalam menu pemulihan(Recovery Mode) pilih mengelap data reset kilang(Wipe Data Factory Reset)dengan butang volume dan Tekan butang kuasa (power on) untuk mengesahkan.
  5. Pilih Yes — delete all user data.
  6. Kemudian Pilih REBOOT SYSTEM NOW.
  7. Biarkan hp anda berkerja secara automatik dan kembali ke tetapan kilang sepeti yang dikehendaki.
  8. Selesai.

*** PERINGATAN, INI ADALAH LANGKAH-LANGKAH  YANG BOLEH DI IKUTI DI KEBANYAKAN TELEFON BIMBIT SAMSUNG ATAU ANDROID PHONE.
*** Cara ini juga mungkin boleh digunakan untuk telefon bimbit  jenama lain yang menggunakan operasi Android Seperti HTC, SONY, atau model China.
*** Jika anda telah cuba dan masih gagal SERTC nasihatkan anda bawa phone anda ke servis center (jika masih ada waranty) yang terdekat atau anda boleh hubungi saya untuk selesaikan masalah anda.

Call/sms/whatsapp : Azhar 017-5758831
* Caj dikenakan untuk khidmat reset ini dengan harga RM 30.00 sahaja. Hanya hp yang berjaya di baikpulih sahaja dikenakan caj.
* Saya berada di Machang Kelantan, untuk yang jauh anda boleh pos hp kepada saya, caj tambahan RM 10.00 dikenakan untuk urusan penghantaran kembali hp anda menggunakan pos laju. Caj ini tetap dikenakan walaupun hp anda tidak berjaya dibaiki,

198 comments:

  1. encik nombor cord pin restore default..berapa ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Utk adroid xde default pin number...semua no tu perlu ditetapkan semasa pertama kali anda guna pin security..

      Delete
    2. salam bro..hp samsung s3 saya..imei hilang...boleh baiki ke

      Delete
    3. as salam..en azharulnizam saya nak tanya knp hp sy xada line... kalau dirumah org lain line yg sama ada jer..tp hp sy xder..ada line di tempat2 tertentu jer... itu masalah line telco or hp sy.

      Delete
    4. as salam..en azharulnizam saya nak tanya knp hp sy xada line... kalau dirumah org lain line yg sama ada jer..tp hp sy xder..ada line di tempat2 tertentu jer... itu masalah line telco or hp sy.

      Delete
  2. terima kasih ! info yang sangat berguna!! :D tq, tq ,tq

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jika hp xboleh on terus maybe board hp dah rosak...or button on/off anda rosak

      Delete
  4. encik azhar, bagaimana kalau handphone tu selalu bermain dekat logo starting handphone tu dan langsung tak muncul menu

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam, hard set pn xboleh. nak kate button on off rosak, bole tekan ble nk on tp stuck blk

      Delete
  5. lau hp xlh nk kunci mcm mn en azhar dan mcm mn hendak tmbah akaun google slps hp di format????

    ReplyDelete
    Replies
    1. hp xleh knci, just g tgk ke setting lock screen menu, pastikan aktifkan, tambah akaun pun kena g ke menu dan account..then boleh pilih akaun apa yang nak di masukkan.

      Delete
  6. kalo on phone tanpa direct cas , hidup pastue off . and direct cas , ok plak . tp bila buka app teros off .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tukar bateri...maybe bateri rosak

      Delete
    2. sye dh buad sume langkah tu .. tp ia x menjadi kerana .. fon sye hang kat logo samsung tuhh .. mcm mne yer ?

      Delete
    3. dh buad dh hard reset tp x leh gak camner tu....

      Delete
  7. saya gune hp samsung galaxy y,hp 2 tiba2 hang... sye on je just keluar samsung.. tapi x boleh on seperti biase... nk buat hard reset pn x boleh.. boleh bantu sye..??

    ReplyDelete
    Replies
    1. masalah sya sa ma engan ewan656 nie nper ek....saya da buad byk kali dh tapi x leh gak

      Delete
  8. Boleh...anda boleh cuba buat hard reset or hantar hp kepada sy...

    ReplyDelete
  9. Salam encik jika pic2 dindlm galery di delete shaja boleh ke recovery semula pic2 yg di delete?
    Dan sofware vault dlm dia kita boleh simpan2 pic. Msg.. bila reset factory.. vault tu akn hilng bersama pic2 dan msg yg kita smpan.. adakah recovery pic2 dlm sofware yg hilang td?.. tq

    ReplyDelete
  10. Emmm jika simpan dalam internal memory mmg xleh recover dan...jika simpan dalam external memory kad insyaAllah boleh recover...caranyer sy xdapat nak jelaskan.

    ReplyDelete
  11. salam, kalau dah data wipe complete.. nak buat apa? terus je off hp balik dan on seperti biasa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wipe guna soft reset, automatik on, jika guna hard reset kena reboot

      Delete
  12. salam.. saya mahu tanya sikit. handphone saya handphone clone. pas tu sekarang dia minta email n password. tapi dah brapa kali kasih masuk x dapat2 buka. guna setting reset melalui (vol up + button home + power ) x juak dapat2.. mcm mna tu ya???

    ReplyDelete
    Replies
    1. emmm hp clone mungkin berbeza sedikit cara hard reset, Cuba guna power button+volume up sahaja... atau jika tidak boleh lebih baik hantar ke penjual untuk atasi masalah ini..

      Delete
  13. salam. saya guna galaxy Y. dah cuba cara hard reset mula mula ok tp pastu belum sempat on dia akan restart balik. mcmana tu ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah wipe dan reboot ker? jika xboleh juga mungkin ada masalah firmware.jika berani sy syorkan untuk masukkan firmware baru..tapi ada risiko.. lebih baik untuk hantar ke samsung center jika masih ada waranty

      Delete
  14. salam en, sy punye fon rsk..dh trk gn step ni, tp bila dh sah kt power on nk clik yes kt maner ye...atau mmg xleh buat kl camtu

    ReplyDelete
  15. Salam.. skrin tel saya tiba2 jd gelap tk blh nampak apa2 camner nk buat

    ReplyDelete
  16. salam...saya nk tnya knpa galaxy note sy d cas tp tk masuk2? bateri still 16% tak naik2..

    ReplyDelete
  17. Ada tiga kemungkinan...
    1) Charger anda rosak..tukar charger lain.
    2) Bateri rosak. Tukar bateri lain
    3) Litar bermasalah.Kena check di kedai baiki hp..

    ReplyDelete
  18. salam, saya pengguna hp samsung s plus,.. saya tela trlupa paswod hp saya d sbbkn, adik saya tela menukarnya dan turut sama dan terlupa pin kod tersebut... saya sda mnggunakan hard reset tu tp bila sy tekn ke3 button yg d maksudkn... tertera d screen "RAMDUMP MODE Cause: Force Upload" apa maksudnya.. bole tak saudara olong saya?

    ReplyDelete
  19. salam.. kawan saya ada masalah mengenai hp samsung corby.. hp dye tiada tulisan.. jadi bolehkah saudara tolong saya mengenai masalah kawan saya ni

    ReplyDelete
  20. salam, saya pengguna hp samsung s plus,.. hp saya tibaX2 restart dan berhenti pada logo samsung... saya sda mnggunakan hard reset tu tp bila sy tekn ke3 button yg d maksudkn... tertera d screen "RAMDUMP MODE Cause: Force Upload" apa maksudnya.. bole tak saudara olong saya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Emmm hp pernah root ke...utk discuss lanjut whatsapp sy 0175758831..cepat sikit sy reply

      Delete
  21. macam mane ea..sy dah buat hardcopy tu tp still hang kt logo tu lg....ke hp sy dh rsk...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hardcopy? Emmm.hard reset xberjaya. Maybe hp anda ada masalah firmware

      Delete
    2. Firmware tu apa mksudnya??fon saya selalu hang dan selalu restart sendiri..apa masalah nye ye???

      Delete
  22. Terima kasih Encik......

    ReplyDelete
  23. handphone samsung galaxy ace saye jatuh.. x boleh nk on langsung.. bile cas pown x nak masukkk.. ap patot saye buat.. nak wat camne..huhuhuhu please help mee

    ReplyDelete
    Replies
    1. First cuba charge batery guna external charger. Jika masih xboleh..cuba hantar ke kedai utk baiki. Ada dua kemungkinan...usb port tu rosak atau litar phone rosak.

      Delete
    2. Salam saya nk tnya..note 1 saya xleh on..bila on je dia tulis samsung galaxy note punya lama tak buka2 juga..saya dh buat reset hard mcm diatas..tp jadi ttp sama tak terbuka juga..bila on jadi heng keluar samsung galaxy note je..xleh nk buka..minta pencerahan

      Delete
  24. salam.. tumpang tanya.. saya guna samsung galaxy y.. memory card sy xdpat detect.. ni msalah firmware ke or bnde lain? dan mcm mne nk convert balik ke original firmware samsung galaxy y? please.. sejak pkai jellybean trus mcm2 prob smpai

    ReplyDelete
  25. Utk restock firmware xde masalah...boleh cuba searh di google..banyak bantuan dari forum... jelly beans mmg xsesuai utk galaxy y...coz bg sy processor g.y amat rendah utk menggunakan jelybeans os.

    ReplyDelete
  26. galaxy y saya tak boleh nak buat recovery mode.. dekat screen cuma keluar samsung galaxy y young gt s5360.. macam mana nak betulkan balik??

    ReplyDelete
  27. salam saya pengguna hp samsung s3.. masalahnya sekarang hp tu telah saya cas seperti biasa tp peratus cas tu tak berubah 14% walaupun sehari suntuk saya cas hp tersebut... saya dah tukar ke charger lain tp hasilnya tetap sama... apa yg perlu saya buat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada dua kemungkinan..
      1. BATERI ROSAK
      2. IC charge bateri rosak.

      Delete
    2. saya rasa ic charge mngkin rosak sbb saya dah guna bateri lain.. pun still sama juga.. :'( berapa la saya kena byr utk buat IC charge tu :;(
      apa pun thanks ya bro ...

      Delete
    3. Jika ada waranty samsung baik hantar ke center..free jer..tapi jika xde waranty anggaran kos baiki dari rm 100-200

      Delete
  28. tq bro...sgt membantu..save rm60 :)

    ReplyDelete
  29. assalamua'laikum
    nk tnya
    phone sy samsung y x boleh trima msj x tau knapa..
    dye tulis memory full tp sy dh padam semua msj.
    please help me..dh bnyak sya x boleh trima msj..
    buntu! =(

    ReplyDelete
  30. salam tuan.. hp samsung note 2 tak boleh call.. data dan msj boleh.. kenapa ye

    ReplyDelete
  31. sy baru beli galaxy ace plus. masuk sim card, on phone, dia minta NETWORK LOCK CONTROL KEY pulak. macamana ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Emmm simkad anda ada pin kod ker? Jika ada masukkan pin kod..jika xde..better hantar ke servis center Jika beli ori SME..kalu ap set hantar ke kedai anda beli

      Delete
  32. galaxy note xboleh on..recovery mood xboleh dan download mood pon xbolehmmapakah masalahnya..sbelum ni ok tapi sejak apply update to ics terus jadi mcm ni...harap dapat membantu...wasalam...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adakah hp xboleh on terus or hang kat logo samsung/android?

      Delete
  33. Assalam..galaxy note saya tidak boleh buka messenger..bila tekan dia akan hang sekejap dan keluar..'unfortunatly,messaging has stopped'..hampir 2 minggu belum dpt buka lg..dh on n off hp pun still sama..bantu saya yang memerlukan bantuan..saya xnk reset sbb bnyk mklumat client sy dlm tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam...
      Emmm first ly nak tanya adakah anda ada guna app seperti go sms atau go luancher... Jika ada uninstall dulu..
      Jika masih x berjaya anda kena cuba format hp anda juga..utk backup sms anda..gunakan app Sms backup & restore davelop by ritesh sahu dari google play. Back up dulu..then simpan fordel "sms back up & restore" dalam memory kad. Keluar kan memory kad then then try buat soft reset..

      Dah siap reset... Anda download app yg sama then masukkan balik folder yg anda back up kedalam internal memory note anda then restore balik semua sms...
      Good luck

      Delete
    2. saudagar minyak e-networkingJuly 16, 2013 at 11:41 AM

      haah saya ade gunakan FB messenger..kadang2 sms keluar dlm app. fb messenger tu..ok sy try step 1..kalo xdpt saya akan try step 2..terima kasih.

      Delete
  34. salam saudara,knp sy bt hard reset tp xmenjadi?malah dia xmasuk dlm recovery mode tpi dia msuk dalam homescreen sekjap pastu restart semula,bole saudara bantu?

    ReplyDelete
  35. Salam..jika sudi membantu:

    Samsung Galaxy Wonder (W) saya bermasalah seperti berikut; port cas yang kat atas hp xdpt terima cas dari charger..dh cuba pelbagai cara termasuk tukar bateri lain. Bila pakai kabel transfer USB, cas masuk pulak tapi masalah lain timbul;tak boleh nak transfer file sbb undetech.

    MInta pendapat, TQ.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Utk masalah awak ada beberapa kemungkinan..
      1) Charger anda mungkin bermasalah.
      2) Usb port hp anda mungkin dah tunjuk simtom utk rosak.
      3) Cuba ubah setting usb dalam hp anda..ada dua setting..charge only dan media tranfer..gunakan media tranfer..
      jika xok juga hp anda kena baiki..tq

      Delete
  36. salam ...
    saya pengguna samsung galaxy s3, saya nak tanya macam mna nak setting network mobile supaya conection baik, saya dah 3 kali tukar sim pack utk memastikn line network mobile saya ok, tp setakat ni line mobile intenet saya masi juga 'E' walaupun saya berada d area bndar.. kalau line wifi Alhamdulillah setakat ni sangat baik... saudara bole tak bantu saya :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam,
      pertama sekali check mobile network setting :
      1)Network Mode patikan pilih : GSM/WCDMA (auto mode)
      2) APN (Access Poin Names) Setting : Pastikan anda menerima setting 3g dari network provider, hubungi network call center.

      Jika semua tu dah ok dan network HP masih E, hantar telefon utk baiki..mungkin ada masalah antena or software hp.
      tq

      Delete
  37. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  38. salam bos... hp sy s3 problem hang.. nk reset x bleh sbb xda menu recovery bos?? so cm mana ye??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hantar ke samsung center utk..ataupun boleh try google how to restock original firmware s3 i9300...ada banyak panduan..

      Delete
  39. mengapa telefon samsung corby tidak boleh dibuka selepas direset? dan bgaimana utk membaikinya?

    ReplyDelete
  40. SEtelah saya Pilih REBOOT SYSTEM NOW.

    Berapa lama tempoh untuk hp saya kembali ke tetapan kilang sepeti yang dikehendaki?

    ReplyDelete
  41. thx a lot for the info!!! selamat rm30..hihi

    ReplyDelete
  42. Assalamualaikum. macam mane pulak nk format henset samsung buatan korea?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hampir sama caranyer, jika xboleh kena hantar ke tmpt anda beli, coz mungkin cara berbeza

      Delete
  43. As'kum..Saya Guna Hp Samsung Galaxy S2 GT I9100..Masalahnya Hp Saya Tak Ada Line..Saya Dah Cuba Tukar Sim Kad Lain Pun Masih Tak Line..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pertama mungkin internal antena hp rosak
      kedua maybe tmpat sim rosak

      Delete
  44. salam, saya pengguna hp samsung s 111,.. hp saya tibaX2 restart dan berhenti pada logo samsung...knp ek

    ReplyDelete
    Replies
    1. Software hang, cuba buat hard reset, jika xbolek kena restock firm ware

      Delete
  45. Salam En. Azhar

    1) kalau hard reset pada tablet yg takde home button tu, macamana ye?
    2) note 2 clone saya tak boleh detect simkad dah tukar simkad pun tak boleh, apa perlu saya buat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tablet just vol up dan power button, namun tgk pada model. Note 2 clone tu mungkin rosak litar. Kos tukar litar terlalu tinggi

      Delete
  46. saya pakai samsung s2 ..bile on bluetooth je hp terus hang dan jadi gelap.kenapa ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Software problem or masalah bluetooth tu sendiri

      Delete
    2. masalah yg sama berlaku pd s2 saya....mcmamana nk betulkan ye?kalo software apa perlu sy buat? n kalao bluetooth plak?kalo saya buat soft reset n hard reset ok ke?

      Delete
  47. saya pakai samsung y.. tak ingat pattern.. try banyak kali tak boleh jugak until kuar perkataan "to unlock, sign in with your Google account".. dah masuk email dan password still tak boleh.. kenapa yer?

    ReplyDelete
  48. Salam Tuan.. Saya guna Samsung Galaxy S4 - Clone Korea katanya. Sekarang ada masalah touch screen tidak berfungsi.. Butang back dan ON/OFF berfungsi..Tapi tak boleh buat apa..Dah 2,3 kali reset soft dan hard..sama aje ..Bila cabut baterry dan On oke sekejap, then jadi balik touch screen tidak berfungsi..

    Apa masalah agaknya ?

    Terima Kasih..

    ReplyDelete
  49. Touch screen anda rosak...kena tukar..

    ReplyDelete
  50. saya menggunakan galaxy y tp ble sye on dye sekat smpai kat logo Samsung je..n ble try buat hard reset just kuar robot android, kotak dgn ank panah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salah butang ke tekan..kaku keluar gambar tu utk restok firmware

      Delete
  51. mcm mna nk restock firmware?

    ReplyDelete
  52. En. Azharulnizam wahab...macam mana cara nak unlock password/pattern di samsung galaxy young menggunakan akaun Gmail??

    ReplyDelete
  53. hp note2 clone error di logo android, cara resetnya bagaimana? saya sudah lakukan (vol up+home+power) tapi tetap tidak bisa, mohon bantuannya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya juga menggunakan note2 clone dan mempunyai masalah yang sama juga...selalu hang dan restart sendiri

      Delete
    2. Note 2 clone maybe xsama cara hard reset..jika xboleh...please contact seller hp tersebut..

      Delete
  54. tulun..saye nye fon pakai zig zag pattern sow terlupe plak patternnye..pastu dah kene blok naye xleh bukak..cmne ye..pleaseeee...help..helpp/..

    ReplyDelete
  55. salam.. saya pakai galaxy w.. hp sy xboleh on ke homescreen.. tp hp ni akan on and off sendiri berulang kali.. akan on smpai logo samsung then off balik.. sy nak cuba buat hard reset tp tak boleh.. boleh bantu x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kemungkinan besar masalaj firmware..kena restore original firmware...

      Delete
  56. salam,sy da try semua da hard reset tp still sme je hang keluar logo samsung. tolong sy :(

    ReplyDelete
  57. assalam..saya baru update kepada jellybean 4.1.2 dari ics pada note 1 menggunakan samsung kies.Sedikit dukacita bila update ini sebabkan fon saya tersekat-sekat dan sedikit lambat untuk respond.Ada cara untuk atasi masalah ni? tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. First sekali uninstall app yg xpakai...coz lagi banyak app lagi berat ram..install auto task killer yang akan sentiasa tutup app yg tidak digunakan..ingat app tidak ditutup mmg akan beratkan ram juga.

      Delete
  58. Saya guna hp samsung g y. Ini bila balik rumah hang stuck at logo aje. Dah buat hari reset tp sama je. Peliknya bila outsatation keluar daerah tkde masalah. hp ok pulak.

    ReplyDelete
  59. salam, kalau guna hard reset, then smue akan b deleted la kn.
    contcts smue. tkpe ke?
    ade effect laen x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup..semuanya akan hilang kecuali stock firmware..so hp akan.jadi seperti asal..hard reser dan soft reset adalah benda yg sama..ianya tidak akan effect hp jika betul cara buat.

      Delete
  60. As Salam,
    saya guna note 1.. saya nk tanya kenapa ya hp saya selalu restart sendiri n button on/off tu kan tmpat kita lock hp.. bila sy nk unlock dia terus restart?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuba untuk buat softreset...jika masih sama try to restore original firmware, then jika xberjaya juga try hantar ke samsung untuk check main board hp

      Delete
  61. Saya pengguna hp clone.fon saya selalu restart sendiri dan selalu hang bila buka app..apa masalah nye ye???

    ReplyDelete
  62. Data dah simpan sebelum itu... Tp semacam hp ini tak boleh terimA network di kaw ni. Bile outstation ok. Hp ok... Kenapa ye..?

    ReplyDelete
  63. Salam, anak saya ada samsung galaxy pocket dan telah menggunakan kode rahasia yaitu *#2663# Touch screen version, setelah membuat update version touch screen, hp samsung langsung x berfungsi,ada x caranya supaya touch screeen tu berfungsi semula, mohon bantuan En Azhar.
    Terima Kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy kurang pasti ttg masalah yg dihadapai...try hantar ke samsung utk check touch screen

      Delete
  64. Kalau buat hard reset berapa lama nak tunggu? berapa minit? jam???

    ReplyDelete
  65. Macama mana hendak restock firmware kat hp clone ye??

    ReplyDelete
  66. en, saya terlupa pasword email. mcm mana ye nak buat? soft reset ke hard reset?

    ReplyDelete
  67. Salam Bro, Saya guna talipon samsung tab, tetiba tak blh nak on dan charge, saya dah cuba dengan cara yg hard reset and soft tapi masih tak boleh gak. tolog jawap bro

    ReplyDelete
  68. Salam Bro, Saya guna talipon samsung tab, tetiba tak blh nak on dan charge, saya dah cuba dengan cara yg hard reset and soft tapi masih tak boleh gak. tolog jawap bro

    ReplyDelete
  69. Salam En. Azhar...samsung galaxy note saya hang..lepas tu just naik screen hitam tulis "samsung galaxy not gt-n7000" saja...saya dah try off, on balik..benda yg sama keluar. pastu saya try hard reset...bila masuk menu, sy tau step2 die, cuma masalah skrg sy terus tertekan REBOOT PHONE NOW...then phone terus mati..sy dah tunggu lama still xde apa2...apa perlu sy buat ye? trima kasih

    ReplyDelete
  70. saya ade mslh. . fon sy da reset tp network xbole register. . kenapa ek??

    ReplyDelete
  71. camana nk buat hp galaxy note sy tk kuar image dan kuar status sd card safely remove dan usb storage blank. adakah semua image di gallery dan notes yg dah sy simpan hilang?

    ReplyDelete
  72. Assalamualaikum. Sy pkai samsung galaxy y . Telefon sy ni dy berhenti di logo samsung lepas tu dy kembali lg ke logo samsung. ? Dy tak keluar menu. ? Sy dh try hard reset. ! Tpi tetap same. Macm mana ye?

    ReplyDelete
  73. Salam..henpon sy samsung galaxy s2..dia mcm xdetect la memory card dia..cuba masukkn memory baru pon sme jgk hasilnye..pelik la plak..msalah fon ke tu?perlu reset balik ke?

    ReplyDelete
  74. Salam...samsung galaxy note 2 sy problem la ble on xkuar ape2 hnya logo shaja saya dah try off, on balik..benda yg sama keluar. pastu saya try hard reset wipe data/factory reset.bile dh tekan yes....detele all user data die kuar mcm ni..---wiping data..formatting /cache...data wipe complete.pastu reboot still benda sama gak jadi. mcm mne nk sattlekan masalah ni? trima kasih

    ReplyDelete
  75. salam...sy pengguna samsung galaxy s3...masalah fon sy adalah pd messaging tu ada tanda '1'...mcm mesej baru la kiranya...tp sy dah cek semua mesej sy semuanya mesej lama...sy pun try padam semua sekali mesej yg ada tp tanda '1' tu tetap ada...mcm mana nak hilangkan ye?dah on off,restart pun still sama jgk...kalo masuk mesej baru 3 atau 4 mesej tetap ada tanda '1' jgk bknnya tanda beberapa mesej yg masuk tu...sepatutnya la kan...ada solution ke nk settle prob ni?terima kasih..

    ReplyDelete
  76. salam... bro, i da reset. masalahnya bila on balik, logo samsung note 3 i tak de. keluar logo android pula. macamana nak keluarkan logo note 3 tu balik ya?

    ReplyDelete
  77. salam, saya pengguna samsung S2. masalahnya mcm ni,saya tengah charge phone saya pastu tetiba phone tu mati mcm tu je. nak on balik tak boleh. kenapa ye?

    ReplyDelete
  78. as salam,
    terima kasih sebb share info2 yang berguna tuk saya dan org lain
    baru nih enset saya xdpt nak on sebb my doter da byk kali tekan pin then xbleh nak on sebb nak kena sign in guna google account... saya terpikiaq nak google then saya jumpa awak punya entry pasai masalah saya.
    saya cuba, Alhamdulillah membuah hasil...terima kasih ya
    saya nak copy paste kat blog saya bleh x

    ReplyDelete
  79. salam.
    fon galaxy trend tak boleh soft reset dan hard reset. brapa harga jika dibetulkan? ada alternatif lain?

    ReplyDelete
  80. Assalam En Azhar..masalah Samsung Note 3 (clone). Internal memory kecil..dah guna dua bulan selalu dapat mesej ..memory full.....suggest delete mesej. Dah delete..masih dapat mesej..email tak boleh terima..cuba uninstall app yg kurang guna, masih memory full..delete pula gambar..mungkin tersalah delete.....bila touch logo phone keluar sekejap pad number ..hilang..keluar mesej "Unfortunately, Contact has stop". Sekarang dah tak boleh bual call. Yang lain semua ok.Mohon bantuan saudara.

    ReplyDelete
  81. encik saya nak tanya , samsung s4 saya terlupa pattern dan saya buat banyak kali terus keluar account google dan tak boleh pergi home , sentiasa ada kat username and password . mcm mana nak selesaikan masalahnya ?

    ReplyDelete
  82. salam saya da try.. pas tu tetiba hp sya da xdpt on blik..

    ReplyDelete
  83. Yang butuh sparepart bisa masuk ke blog saya www.pusatspareparthandphone.blospot.com

    Maaf admin nice share nya

    ReplyDelete
  84. LG G2 saya hang kt logo lepas saya update kit kat n wipe data. langsung x bole tekan apa2 skrg ,buat hard reset logo hilang satu saat kemudian hang di logo kembali .help me

    ReplyDelete
  85. SALAM , en.azhar .. saya dah cuba buat seperti arahan diatas . tp fon saya masih lagi berhenti kt logo smsung bila on . apa saya perlu buat ?

    ReplyDelete
  86. boss, thank you so much. membantu sangat. sekali je terus boleh. terbaik.

    ReplyDelete
  87. Salam,sy dh cb byk2 kali tapi stiap kli delete all data dia akn hang kt situ...>reboot new pun x kuar,,camne???

    ReplyDelete
  88. salam en.azhar. saya guna hp samsung glxy s3 mini. masalah : messaging hp langsung tak dapat buka. bila tekan open messaging, kuar " unfortunately, messaging has stopped". tolong bantu saya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. awk nye fon da okey ke? bt mcm mna sbb sy pon jadi mcm awk jgk :(

      Delete
  89. salam...en.azhar..sya bru beli samsung s4 tapi second..bleh tak ajar saya mcmane nak buang akaun email org lama...sbb bile sya on internet akaun orang lama akan naik tpi x bleh nk buka sbb xde password..sya dh cba reset tpi knape fon sya terus mati....?sya dh msukkn akaun sya tpi tetap tak bleh nak download google..

    ReplyDelete
  90. salam,saya nk tnye pasal masalah tpon sy,sy guna samsung galaxy ace plus gt s-7500..sy br setahun guna fon ni...dan fon sy ni sudah pun diroot....masalahnya br2 ni...selepas cas fon spabila sy on,fon sy heng kat model fon...dah berkali-kali2 sy reset dan sy update binary download serta mggunakan 0dine...tetapi tetap tersangkut kt model fon apabila dia automatik reboot...jd mcm mn sy nk format blik bg yg asal punye...dan mcm mn klau fon xleh on mcm ni sy nk enablekan USB DEBUGGING...tolong bantu sy

    ReplyDelete
  91. salam,saya nk tnye pasal masalah tpon sy,sy guna samsung galaxy ace plus gt s-7500..sy br setahun guna fon ni...dan fon sy ni sudah pun diroot....masalahnya br2 ni...selepas cas fon spabila sy on,fon sy heng kat model fon...dah berkali-kali2 sy reset dan sy update binary download serta mggunakan 0dine...tetapi tetap tersangkut kt model fon apabila dia automatik reboot...jd mcm mn sy nk format blik bg yg asal punye...dan mcm mn klau fon xleh on mcm ni sy nk enablekan USB DEBUGGING...tolong bantu sy

    ReplyDelete
  92. as salam. nk tnye. sye gune note2. skang ni ade problem tuk terima text dr line celcom je. sye dh try line maxis,digi n lein2, boleh dapat text tu. tpi dr celcom je x dpt. tpi receive call and buat call boleh utk sume line. tolong tolong..

    ReplyDelete
  93. salam tuan ..........saya ada note 3 V10 SM-N900...Masalah saya phone storage telah hilang....bagaimana untuk cara saya dapatkan kembali

    ReplyDelete
  94. salam, macam mana kalo folder message x boleh nak bukak..bile tekan je naik "unfotunately messaging has stopped"..nak bt mcm mna ehh sbb folder message je yg x bleh buka yang lain okey je..

    ReplyDelete
  95. Salam.. mcna erk klau software tab yg sdh d upgrade ..nak d buat mcm asal sprti tab yg baru beli ??

    ReplyDelete
  96. salam, sy guna s2 plus i9105p with nfc. skrg sy hnya bole buka download mode, recovery mode xbole buka. pls help..

    ReplyDelete
  97. Assalamualaikum..

    en.azhar sy nk brtanya hp sy brmasalah ketika charge..pkai mcm2 chrger still xmsuk pkai usb msuk tp kjp je pastu xmsuk, sy pkai phone samsung s3...knp ya?tenkiuu

    ReplyDelete
  98. salam...ana ad masalah ni...ana dh try ikut tip2 yg dberikan tu...tp...msh tak blh hidup juga hp samsung ana ni...dia asyik kluar..."enter password to use encrypted device storage..."...berkali2 dh try...tak dpt2 jusa la...ad cra lain tak...plissss....

    ReplyDelete
  99. Askum..saya upgrade samsung y ke jellybean... Stelah upgrade..semasa nak open tu spt biasa phone sy mesti masukkan no pin..scra tibe2 TOUCHSCREEN PHONE x berfungsi ...amat merisaukan..apa yang saya tekan x berfungsi ..kecuali butang volume n home.. Harap Encik Dapat Bantu

    ReplyDelete
  100. salam..saya pkai fon china...masalahnya masa masukkan sim fon saya akan jadi hang,bateri cepat habis,kadang2 bateri panas..tapi bila buang sim kad...telefon ok jer..kenapa ek..

    ReplyDelete
  101. salam...sye nk tnye slapas sye update note2 ke 4.3 knapa butang touch back tidak berfunsi

    ReplyDelete
  102. terima kasih kerana banyak membantu :)

    ReplyDelete
  103. salam tuan...sy nk tanya...tab 2 sy x bleh on or off...just keluar perkataan samsung...harap dpt bantu....g kedai tnya dia ckp kena program blik...

    ReplyDelete
  104. as salam admin saya nak tanya sya guna note 1 masalahnya skang bila on kena cas sepanjang masa baru boleh hidup, dah rasa mcm pakai telepon telekom sbb hndfon x boleh bawak kemana2 dan bila cabut cable cas henpon akan mati sendiri agak2nya ape masalahnya adakah berkaitan motherboard atau lain2.minta pandangan terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bateri rosak or charging port rosak.. atau cuba guna charger ori

      Delete
  105. Sy guna Tab 2 Samsung. Bila on tab stuck kt logo je. X buat hard reset lg. Ada x cara nk back up / transfer data sblm reset? Cthnya photo yg di save dlm tab.

    ReplyDelete
  106. salam,, saya guna samsung galaxy y..bla tekan punat nak off tepon tu terus jadi restart balik..

    ReplyDelete
  107. salam.. sy pengguna samsung note 1.. aritu sy try update software baru.. bile sy try on.. die tsangkut kat logo.. mcm mna nak buat ye.. try reboot n factory reset da ta boley.. kalo hantar kedai agak2 bape die caj??

    ReplyDelete
  108. macam mna nak reset android yg tiada recovery mode ?

    ReplyDelete
  109. salam encik. saya menggunakan samsung galaxy y, touch screen tidak berfungsi, jadi saya buat hard reset namun touch screen masih tidak berfungsi. apa masalah ni dan apa saranan encik? saya telah berulang kali buat hard reset tetapi masih touch screen tidak berfungsi

    ReplyDelete
  110. salam encik . adik saya pakai samsung ace . tp bila nak on dia hanya keluar "Galaxy Ace GT-S5830" . lepas tu stuck . macamana nk buat ye .

    ReplyDelete
    Replies
    1. hubungi saya in sha allah saya bantu 0172327028 remy

      Delete
  111. salam encik, hp saya note 1 tiba2 je off n langsung xboleh on. sambung cas pun langsung xada keluar charging disply. bila saya tekan untuk hard reset,langsung xada respon ape2.. adakah board dia dh rosak dn berapakh kos utk perbaiki ? terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hubungi saya in sha allah saya bantu 0172327028 remy

      Delete
  112. Assalammualaikum.. siapa ada mslh hp area melaka boleh hubungi saya.. apa jua masalah saya selesaikan in sha allah... wassap 0172327028 remy

    ReplyDelete
  113. kalau hp tab asus tak bole detect network dan memory card apa masalahnya ye?sim card bole detect

    ReplyDelete
  114. encik, gini2 hp saya samsung grand duos
    hp hidup cuman touch screen nya tidak berfungsi sama sekali
    screen lock nya bisa. itu penyebabnya apa ya ?

    ReplyDelete
  115. Salam. Nak minta pencerahan. Galaxy tab 2 saya sentiasa on off sendiri. Dlm masa 5 minit mesti off dan on sendiri. Dah masuk kedai untuk di baiki tapi org kedai kte x boleh dibaik Dan x boleh nak format.

    ReplyDelete
  116. salam....nk tyn klau hpn samsung note 2 software rosak...bleh baiki sdri ke @ kne htr kedai jgk??
    sy de tyn htr kedai rm50 tak tmasuk GST...

    ReplyDelete
  117. salam encik, hp s3 mini sy tiba2 je off n langsung xboleh on. sambung cas pun langsung xada keluar charging disply. bila saya tekan untuk hard reset,langsung xada respon ape2.. adakah board dia dh rosak dn berapakh kos utk perbaiki ? terima kasih.

    ReplyDelete
  118. Assalamualaikum Tuan, Saya pengguna samsung S5, untuk membuat (Wipe Data Factory Reset) REBOOT SYSTEM, saya telah menekan ketiga-tiga button tersebut. Namun ianya kembali seperti sediakala dan tidak muncul perkataan delete all user data. Soalan saya, apakah itu?

    ReplyDelete
  119. Assalamualaikum...nak tnye sy try reset fon sy samsung galaxy s plus coz lup lockcode....sy dh buat sampai reset factory n then sy pilih yes pastu dia suruh confirm password...password ape ye...kalau password security sy tk tau coz sy beli fon ni fon terpakai...bleh tlg tk nak wat cmne

    ReplyDelete
  120. salam .saya guna phone Lenovo vibe x/s960. haritu phone hang then saya off. sampai sekarang dia tak boleh on. dia stop dekat logo je. saya dah try wipe data tapi still tak boleh bukak. macam mana ye?

    ReplyDelete
  121. salam en. saya nak tanya.. wifi saya tak boleh on sebab masalah apa ye? saya dh reboot pon tak boleh.. overwrite data wifi pon tak boleh lpas key in *#0011#.. soft reset tak bole.. hard reset pon tak boleh... data internet blh pkai ..cuma wifi.. tak blh on dan scan... cecara tiba2 tak boleh pakai... mlm smlm saya play ytube pkai wifi... pagi td dh tak blh pkai wifi... tak pernah jatuh or terhimpit...
    samsung note 2 AP. ANDROID KITKAT..

    ReplyDelete
  122. Assalamualaikum.. Tuan, telefon sony experia S asyik restart je? macamna nak selesai kn masalah ni ye.

    ReplyDelete
  123. EVENING EN.. NAK TANYA.. PON SY TETIBA OFF.. N DIA GEGAR JER.. ONCE NAK D ON.. WORD SAMSUNG TU KELUAR.. TP SEKEJAP JER.. PASTU DIA OFF BALIK.. MCM MANA TU YE? SAMA ADA SY KENE FORMAT OR X?

    ReplyDelete
  124. Assalam en.phone saya samsung galaxy grand quattro GT-I8552.Nak tnya, kenapa phone saya de masalah asyik restart banyak kali. apa punca perkara ni berlaku?adekah sebab virus?dah bnyak kali hantar kedai.abis semua data ilang sbb kene root.bile dah baiki 4,5 bulan kena balik.dah tau info dari en ni x payah saya nak hantar kedai lagi.boleh buat HARD RESET.jimat RM 30 sekali antar kedai..hehe.cuma nak tanyelah ape punca masalah asyik reboot/restart ni.x de ke cara untuk backup data kalau jd lagi asyik reboot tu?

    ReplyDelete
  125. as salam,
    samsung galaxy note saya dah hard reset soft reset, bateri dah tukar baru tp still overheat. bateri onn sekejap jer x smapai 1 jam dah abis dan automatik off. mohon bantuan encik boleh tak. terima kasih.

    ReplyDelete
  126. As salam,
    saya pakai samsung galaxy s4, skrin fon saya tiba-tiba tak keluar gambar smpai sekarang. On fon boleh je, butang back pun menyala je. tapi screen tak menyala. Bila masuk noti( whatspp dsb ) fon berbunyi je. cuma tak kluar gmbar. Dah puas start balik, kenapa eh?

    ReplyDelete
  127. Perhatian :::::

    Kami adalah bersertifikat, dapat dipercaya, handal, efisien,
    dinamis dan cepat terpercaya, bekerja sama pemodal untuk real estate dan segala jenis pembiayaan usaha
    kami mengeluarkan pinjaman jangka panjang
    Kami menawarkan jenis pinjaman dan banyak lagi:

    Pinjaman Pribadi (pinjaman tanpa jaminan)
    Pinjaman Bisnis (pinjaman tanpa jaminan)
    Pinjaman konsolidasi
    Kombinasi kredit
    Perbaikan rumah
    Silakan, jika Anda suka dan minat dalam penawaran keuangan kami,
    Silahkan hubungi kami
    melalui e-mail: elitegrouploan@gmail.com

    ReplyDelete
  128. salam boss..nk tnya knp note 5 sy xd lngsung apps..android pn xd ..spesifiksi dy mcm x sbiji android..nk hard reset pn x blh..knp ye...

    ReplyDelete
    Replies
    1. bila chek ii blik...note 5 ni xd wifi..nk ubah g kpd 3g x blh..psl x thu..setting dy plik..hp palsu ke

      Delete